خوانشی انتقادی از نظریۀ فیلم زیگفرید کراکاور
نویسندگان
چکیده
زیگفرید کراکاور، که یکی از نظریه پردازان واقع گرای سینما به شمار می رود، هم زمان با سینما به دنیا آمد و روند زندگانی او با فرایند تکوین سینما مقارن بود. وی تلاش کرد تا در نظریۀ فیلم (1960 م) خود یک نظریۀ نظام مند سینما به دست داده و علاوه بر تعریف رسانه ای که تازه متولد شده بود، تفکیک های ساختاری و غایت شناختی میان این رسانه و دیگر ژانرهای هنری قائل شود. مقالۀ حاضر درآمدی انتقادی بر نظریۀ فیلم کراکاور است که تحت سرفصل هایی متفاوت با سرفصل های خود نویسنده در کتاب نظریۀ فیلم ارائه شده است. سرفصل ها و تقسیمات منظورشده در این مقاله تحت تأثیر نظریۀ سیستم های اجتماعی نیکلاس لومان شکل گرفته اند. در این مقاله به مطالعۀ ساختار سینما یعنی عناصر تشکیل دهندۀ آن (عناصر بصری، زمان و مکان، طراحی صحنه، بازیگری و عناصر صوتی) و روابط میان این عناصر (تدوین و مونتاژ، داستان و فیلم نامه، و نظم حاکم بر سینمای مستند و تجربی)، و همچنین اهداف اجتماعی سینما، آنگونه که در نظریۀ فیلم کراکاور ترسیم شده اند، خواهم پرداخت. سپس، خوانشی مختصر از مهم ترین منتقدان کراکاور به دست خواهم داد و در نهایت بر مقالۀ انتقادی ریچارد کرلیس متمرکز خواهم شد که در سال 1970 م منتشر شده و به نظر می رسد که تمام انتقادات کلیدی طرح شده به وسیله دیگر منتقدان را یکجا در خود جمع آورده است.
منابع مشابه
خوانشی انتقادی بر انگارههای شیعهشناسانه مونتگمری وات
بخشی از مطالعات خاورشناسان معطوف به حوزه شیعهشناسی است. آنها با استفاده از روشهای گوناگون به کنکاش درباره سیر تحول و تفکر شیعه پرداختهاند. بعضی از این روشها در نوع خود بدیع بوده، افق جدیدی را پیش روی محققان مسلمان گشوده است، اما در مواردی هم، به دلایل مختلف، دستاوردهای حاصل از این مطالعات با واقعیت انطباق نداشته، نتایج نادرستی بر پایه این روشها حاصل شده است. یکی از مهمترین شخصیتهای مطرح ...
متن کاملدیدمان و بحران دیداری: خوانشی انتقادی از زندگی روزمره
زندگی روزمره به عنوان یکی از مقولات مهم و قابل تأمل در مطالعات فرهنگی، تا کنون در آراء بسیاری از متفکران این حوزه مورد بحث قرار گرفته است. با توسعه روزافزون تصاویر و نقش غالب آنها در فرهنگ و اجتماع کنونی، توجه به وجه دیداری کنشها و فرهنگ روزمره و نیز دیدمان، به مثابه ساختار اجتماعی دیدن، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار میگردد. در این مقاله با اتکا بر نظریه نیکولاس میرزاافُ، یکی از نظریهپردازا...
متن کاملدیدمان و بحران دیداری: خوانشی انتقادی از زندگی روزمره
زندگی روزمره به عنوان یکی از مقولات مهم و قابل تأمل در مطالعات فرهنگی، تا کنون در آراء بسیاری از متفکران این حوزه مورد بحث قرار گرفته است. با توسعه روزافزون تصاویر و نقش غالب آن ها در فرهنگ و اجتماع کنونی، توجه به وجه دیداری کنش ها و فرهنگ روزمره و نیز دیدمان، به مثابه ساختار اجتماعی دیدن، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار می گردد. در این مقاله با اتکا بر نظریه نیکولاس میرزاافُ، یکی از نظریه پردازا...
متن کاملخوانشی روانکاوانه از روابط سلطه بین زنان و مردان در فیلم گذشته (1392) ساخته اصغر فرهادی
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل فیلسوف آلمانی(1831-1770 میلادی) در کتاب پدیدارشناسی روح، بخشی را به دیالکتیک خدایگان و بنده اختصاص داده و به روابط قدرت بین دو فرد در کوچکترین واحد تجمع انسانی در تاریخ تطور روح مطلق پرداخته بود که در قرن بیستم میلادی بر شکلگیری اندیشههای ژک لکان که از پیروان جدید زیگموند فروید در روانکاوی در آن هنگام بود، تأثیر گذاشت؛ به نحوی که او مفهوم میل به مو...
متن کاملارائۀ مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۲، شماره ۵، صفحات ۴۳-۶۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023